Počet záznamů: 1  

LA COMEDIA

  1. Názvové údajeLA COMEDIA / DI DANTE || ALIGIERI [sic!] ; CON LA NO=||VA ESPOSITIONE DI || ALESSANDRO VELVTELLO
    Osobní jméno Alighieri, Dante, 1265-1321 (Autor)
    Další autoři Vellutello, Alessandro, 1473 – po 1550 (Editor) (Autor komentáře textu) (Dedikátor) (Nakladatel, vydavatel)
    Bruni, Leonardo 1370-1444 (Bibliografický předchůdce)
    Pavel III., papež, 1468-1549 (Dedikant)
    Marcolini, Francesco, ca 1500-1559 (Nakladatel, vydavatel) (Tiskař) (Dřevořezáč)
    Britto, Giovanni, ca 1500 – po 1550 (Dřevořezáč)
    Údaje o vydáníCon gratia de la Illuſtriſſima Signoria di Vinegia, che || neſſuno la poſſa imprimere, ne || impreſſa vendere nel termino di || dieci anni, Sotto le pene che in quella si contengono
    NakladatelImpreſſa in Vinegia : per Francesco || Marcolini ; ad inſtantia di || Aleſſandro Vellutello, del meſe || di Gugno [sic!] lanno [sic!] M D X L I I I I. [=1544]
    Rozsah[(26+) 27-85 (+86-87+) 89-232 (+1+) 234-370 (+1+) 372-434 (+435-442)] l. - def. : AA⁸, BB⁸, CC¹⁰, A⁸-Z⁸, AB⁸-AZ⁸, BC⁸-BI⁸ ; il. ; 8° [4°] ; 22,5 x 16 cm : 22 x 15 cm
    ISBN(váz.)
    (váz.)
    Země vyd.Itálie
    Jazyk dok.italština
    Poznámky Obecné poznámky: Téměř všechny citované bibliografie uvádějí formát knihy na základě rozměrů svazku jako 4°, včetně Adamse, jenž však vzápětí přináší korektní složkovou kolaci; pouze Fiske uvádí formát podle složek jako 8°. – Impressum na listu [441]a (sign. BI7a). – Listy [1]b (rub titulního listu, sign. AA1b), [25]b (sign. CC9b), [26]a (sign. CC10a), [170]b (sign. S8b), [441]b (sign. BI7b), [442]ab (sign. BI8a-b) nepotištěny. – Chybějí listy [1]-[26], [86], [87], [233], [371] a [435]-[442] (sign. AA1-CC10, H4, H5, AD7, AY1 a BI1-BI8), exemplář defektní. – Z celkového počtu 442 listů chybí 38, které jsou z velké části rukopisně doplněny (26 listů na začátku a 8 listů na konci svazku na 29 a 8 foliích rukopisu), 2 listy jsou nahrazeny moderními xerokopiemi (l. [233] (sign. AD7) a [371] (sign. AY1)) a 2 listy chybějí úplně (l. [86] a [87] (sign. H4 a H5), z 87 dřevořezů schází 15, z nichž 12 je schematicky vyznačeno a popsáno v rukopisných doplňcích, 2 jsou na xerokopiích
    a 1 dřevořez chybí úplně
    Typografie: Italika, tištěno per extensum, bez foliace i paginace, stránkové kustody, signatury archů s malými římskými číslicemi, živá záhlaví, tištěné marginálie pouze v textu popisu Pekla (konkrétně na l. [7]ab (sign. AA7ab), [9]a-[17]a (sign. BB1a-CC1a), [18]ab (sign. CC2ab), [20]b (sign. CC4b), [22]a-[23]a (sign. CC6a-CC7b), [24]b (sign. CC8b)), tištěné komentáře, tabula chartarum (l. [441]a (sign. BI7a))
    Dekor: Vynechaná místa pro ruční kolorování iniciál ve výši 4 řádků s minuskulními reprezentantami, antikvové verzálky ve výši 1 řádku, tištěné rubriky
    Poznámka k typografickému popisu: Na listu [185]a (sign. V7a) při tisku omylem vynechány řádky 64.-65. druhého zpěvu Očistce („Dianzi uenimmo inanzi a uoi un poco / Per altra uia, che fu si aspra e forte, / Che lo salir homai ne parra gioco.“), tato tiskařská chyba byla zjištěna brzy po zahájení distribuce tisku, chybějící text byl u většiny exemplářů druhotně doplněn prostřednictvím ručního tisku na spodním okraji listu a viditelně se vymyká zrcadlu sazby, přičemž několik zachovaných exemplářů bez této korektury znamená raritu nejvyšší třídy (k tomu srov. Casali, s. 158; Fiske)
    Popis rukopisných doplňků: 2 papírové rukopisné doplňky, první na začátku svazku nahrazující chybějící listy [1]-[26] (sign. AA1-CC10) je na dvou složkách (oktern a septern) o 30 foliích (resp. 29, folio [16] je vyříznuto), z nichž folio [1]v je nepopsáno, druhý na konci svazku nahrazující chybějící listy [435]-[442] (sign. BI1-BI8) na kvaternové složce o 8 foliích, z nichž folia [7]v a [8]rv jsou nepopsána. – Psáno zběžnější úhlednou humanistickou kurzívou s občasnými škrty rukou XVIIIex, vnější úprava textu po formální stránce napodobuje vzhled tištěné knihy, napodobovány jsou marginálie, stránkové kustody a ne vždy správně signatury archů (v prvním doplňku jde o „AAii“ na fol. [2]r, „AAiiii“ na fol. [5]r [sic!], „BB“ na fol. [10]r [sic!], „BBiii“ na fol. [12]r [sic!], „BBiiii“ na fol. [13]r [sic!], „CC“ na fol. [18]r, CCii na fol. [20]r [sic!] a ve druhém o „BI“ na fol. [1]r, vzadu „BI“ na fol. [1]r, „BIiii“ na fol. [3]r, „BIiiii“ na fol. [4]r),
    upuštěno však bylo od napodobení vynechaných míst pro iniciály, na fol. [1]r prvního doplňku je dosti přesně opsán titulní list a na fol. [7]r druhého doplňku impressum, nikoli však už tabula chartarum, původní dřevořezové ilustrace nejsou překreslovány, perem je pouze schematicky vyznačeno umístění dřevořezů s opsanými původními popiskami a s přidanými rukopisnými popisy obsahu ilustrací (v prvním rukopisném doplňku jde o 10 ilustrací v textu popisu Pekla na fol. [10]v, [11]r, [11]v, [12]r, [12]v, [13]r, [13]v, [14]r, [15]r, [17]v a na místě celostránkové ilustrace k Peklu na fol. [30], ve druhém rukopisném doplňku je vyznačena ilustrace v textu Ráje na fol. [3]r)
    Ilustrace: 87 nesignovaných dřevořezových ilustrací, z toho 3 celostránkové v obdélníkových rámcích z jednoduchých linek (126 x 104 mm) vždy na začátku jednotlivých částí, Pekla (l. [26]b (sign. CC10b) v tomto exempláři chybí, vyznačena na fol. [30]v prvního rukopisného doplňku), Očistce (l. [177]b (sign. T7b)) a Ráje (l. [310]b (sign. AO4b)) a 84 v textu v obdélníkových rámcích z jednoduchých linek ve dvou mírně se lišících rozměrech (126 x 108 mm a 126 x 104 mm), z toho 10 v popisu Pekla (l. [9]b (sign. BB1b), [10]b (sign. BB2b), [11]a (sign. BB3a), [11]b (sign. BB3b), [12]a (sign. BB4a), [12]b (sign. BB4b), [13]a (sign. BB5a), [14]a (sign. BB6a), [15]a (sign. BB7a) a [16]b (sign. BB8b), které v tomto exempláři všechny chybějí a jsou vyznačeny na foliích [10]v, [11]r, [11]v, [12]r, [12]v, [13]r, [13]v, [14]r, [15]r a [17]v prvního rukopisného doplňku, a 74 v básních Božské komedie, z toho 28 v textu Pekla (l. [32]b (sign. A6b), [37]b (sign. B3b), [42]a (sign. B8a), [46]b (sign. C4b),
    [51]b (sign. B1b), [55]a (sign. D5a), [59]a (sign. E1a), [63]b (sign. E5b), [68]b (sign. F2b), [78]a (sign. G4a), [83]a (sign. H1a), [87]b (sign. H5b) v tomto exempláři chybí, [96]a (sign. I6a), [103]a (sign. K5a), [107]a (sign. L1a), [111]b (sign. L5b), [115]b (sign. M1b), [119]a (sign. M5a), [121]a (sign. M8a), [125]b (sign. N4b), [131]a (sign. O1a), [143]b (sign. P5b), [149]a (sign. Q3a), [154]b (sign. Q8b), [158]b (sign. R4b), [162]a (sign. R8a), [165]b (sign. S3b) a [168]b (sign. S6b)), 20 v textu Očistce (l. [183]b (sign. V5b), [195]a (sign. Y1a), [198]a (sign. Y4a), [205]b (sign. Z3b), [213]a (sign. AB3a), [217]a (sign. AB7a), [224]a (sign. AC6a), [233]a (sign. AD7a) v tomto exempláři chybí, list nahrazen moderní kopií, [240]b (sign. AE6b), [248]a (sign. AF6a), [259]b (sign. AH1b), [270]a (sign. AI4a), [277]b (sign. AK3b), [282]a (sign. AK8a), [287]b (sign. AL5b), [290]b (sign. AL8b), [293]b (sign. AM3b), [296]a (sign. AM6a), [298]a (sign. AM8a) a [301]b (sign. AN3b))
    a 26 v textu Ráje (l. [316]b (sign. AP2b), [321]a (sign. AP7a), [325]a (sign. AQ3a), [332]a (sign. AR2a), [338]a (sign. AR8a), [342]a (sign. AS4a), [348]a (sign. AT2a), [350]b (sign. AT4b), [354]b (sign. AT8b), [363]a (sign. AX1a), [371]b (sign. AY1b) v tomto exempláři chybí, list nahrazen moderní xerokopií, [385]a (sign. AZ7a), [394]a (sign. BC8a), [397]a (sign. BD3a), [400]b (sign. BD6b), [404]a (sign. BE2a), [407]b (sign. BE5b), [410]b (sign. BE8b), [413]a (sign. BF3a), [415]a (sign. BF5a), [416]b (sign. BF6b), [418]a (sign. BF8a), [420]a (sign. BG2a), [427]a (sign. BH1a), [431]a (sign. BH5a) a [437]a (sign. BI3a) v tomto exempláři chybí, vyznačena na fol. [3]r druhého rukopisného doplňku, a celkem 5 malých schematických dřevořezů na okrajích listů vztahujících se k textu komentářů, z toho 2 dřevořezy na vnějším (pravém) okraji listu[192]a (sign. X6a) a 3 dřevořezy na vnějším (levém) okraji listu [380]b (sign. AZ2b)
    Poznámka k popisu ilustrací: Batines na s. 83 nepřímo a na s. 306 výslovně uvádí chybný celkový počet 100 dřevořezů, po jednom ke každému zpěvu; jeho údaje koriguje Casali na s. 157-158, kde správně zmiňuje 10 dřevořezů v textu popisu Pekla, 26 dřevořezů v textu Ráje, dohromady 77 dřevořezů ve všech básních (74 menších a 3 celostránkové na začátcích prvních zpěvů), celkem tedy 87 ilustrací, s tím, že ne každý zpěv má ilustrační doprovod a že zároveň některé ze zpěvů obsahují dva i tři dřevořezy; Grässe uvádí 10 dřevořezů v textu popisu Pekla, 3 celostránkové ilustrace na začátcích každé z básní a k tomu nesprávně ještě dalších 100 dřevořezů v textu, dochází pak tedy k chybnému celkovému počtu 113; Fiske sice korektně zmiňuje celkový počet dřevořezů 87, avšak v popisu zároveň nesprávně uvádí, že menších dřevořezů je po jednom v každém ze zpěvů (tedy bych jich muselo být 100) a že některé štočky se opakují, což neodpovídá skutečnosti;
    5 malých schematických dřevořezů na okrajích dvou z listů knihy nezmiňuje žádná z citovaných bibliografií. – Casaliho popis ilustračního doprovodu je ve všech ohledech nejpřesnější, lze jej však ještě více konkretizovat: text Pekla obsahuje 1 celostránkovou dřevořezovou ilustraci k 1. zpěvu a dalších 28 ilustrací v textu 34 zpěvů, přičemž 7. a 34. zpěv obsahují 2 ilustrace a naopak 10., 11., 15., 18., 27. a 30. žádnou; text Očistce má 1 celostránkovou ilustraci k 1. zpěvu a dalších 20 v textu 33 zpěvů, přičemž 30. a 32. zpěv obsahují 2 ilustrace a naopak 3., 4., 7., 9., 12., 14., 16., 18. 20., 21., 23., 24., 26. a 27. žádnou; text Ráje obsahuje 1 celostránkovou dřevořezovou ilustraci k 1. zpěvu a dalších 26 v textu 33 zpěvů, přičemž 27. zpěv má 3 ilustrace, 9. a 25. zpěv 2 a naopak 6., 11., 13., 15., 16., 17., 19., 20, 29. a 32. žádnou ilustraci; KONKRETIZOVAT některé z 10 ilustrací v textu popisu Pekla se obsahově shoduje s X KONKRETIZOVAT ilustracemi z textu Pekla,
    avšak jde o jiné zpracování stejného námětu, v celém díle není žádný ze štočků otištěn dvakrát či vícekrát
    Skladba (srov. též Casali, s. 158): Dedikační předmluva Alessandra Vellutella papeži Pavlu III. (l. [2]a (sign. AA2a)), předmluva Alessandra Vellutella ke čtenářům (l. [2]b-[3]a (sign. AA2b-AA3a)), životopis Danta Alighieriho od Alessandra Vellutella představující výtah ze starší biografie Leonarda Bruniho (k tomu srov. Fiske) s některými dodatky (l. [3]b-[6]a, sign. AA3b-AA6a)), popis Pekla (l. [6]b-[25]a (sign. AA6b-CC9a)), Peklo (l. [26]b-[170]a (sign. CC10b-S8a)), popis Očistce (l. [171]a-[177]a (sign. T1a-T7a)), Očistec [178]a-[305]b (sign. T8a-AN7b), popis Ráje ([306]a-[310]a (sign. AN8a-AO4a), Ráj (l. [311]a-[441]a (sign. AO5a-BI7a)), tabula chartarum (l. [441]a (sign. BI7a))
    Skladba rukopisných doplňků: 1. na začátku svazku: Opis titulního listu (fol. [1]r), dedikační předmluva Alessandra Vellutella papeži Pavlu III. (fol. [2]rv), předmluva Alessandra Vellutella ke čtenářům (fol. [3]r-[4]r), životopis Danta Alighieriho od Alessandra Vellutella představující výtah ze starší biografie Leonarda Bruniho (k tomu srov. Fiske) s některými dodatky (fol. [4]r-[7]r), popis Pekla (fol. [7]v-[15]v, [17]r-[30]r) + [30]v celostránková k Peklu. – 2. na konci svazku: Závěr 32. zpěvu Ráje (fol. [1]r-[2]v), 33. zpěv Ráje (fol. [2]v-[7]r), impressum (fol. [7]r)
    CitaceFontanini - Zeno, Bibliotheca dell’Eloquenza italiana 1. (1803), s. 320. Maittaire, Annales typographici 5./I (1741), s. 326. De Bure, Bibliographie instructive [3]., Belles lettres 1., (1765), s. 616, č. 3.331. Haym, Biblioteca italiana 2. (1803), s. 9, č. 5. Brunet, Manuel 2. (1861), sl. 503. Ebert, Allgemeines Bibliographisches Lexikon 1. (1821), sl. 441, č. 5.705. Cicogna, Delle inscrizioni veneziane 4. (1834), s. 97. Gamba, Serie dei testi di lingua (1839), s. 125, č. 387. Batines, Bibliografia dantesca 1. (1845), s. 82-84, s. 306 (ilustrace). Zaccaria, Catalogo ragionato di opere stampate per Francesco Marcolini da Forli (1850), s. 43-44. Grässe, Trésor 2. (1861), s. 329. Casali, Annali della tipografia veneziana di Francesco Marcolini da Forli (1861), s. 157-166, č. 72. Volkmann, Iconografia dantesca (1898), s. 72-73 (ilustrace). Fiske, Catalogue of the Dante Collection 1. (1898), s. 8. Adams, Cambridge 1., s. 337, č. D 94. EDIT16 CNCE 1163
    AnotaceDOPLNIT, ZÁZNAM ROZPRACOVÁN
    Historie vlastnictvíDOPLNIT, ZÁZNAM ROZPRACOVÁN
    Druh dok.staré tisky
    Adr. el. zdr.Digitalizovaná verze exempláře Bavorské státní knihovny v Mnichově
    IlustracePeklo, Očistec, Ráj, Dante, Vergilius, Beatrice, ilustrační doprovod, dřevořez, v textu
    VazbaKožená vazba na lepence ABE336: S CI e 18
    Uživatelské pole PNPS CI e 18: Světlá slepotisková vepřovicová vazba na lepence, pozdější převazba nejspíše z konce 18. století, coby usňový pokryv desek i hřbetu tohoto svazku kvartového formátu druhotně užit pokryv příčně umístěný předtím sloužící jako pokryv jedné desky formátu foliového, na usni renesanční slepotisk s rámovou kompozicí s vnějším rámcem z florálních ozdobných lišt, s dvěma prostředními rámci z figurálních ozdobných lišt s biblickými postavami (Abrahám, David, sv. Jan Křtitel, Svatá Trojice), s vnitřním rámcem s florálních ozdobných lišt s hlavami imperátorů v kulatých emblémech a se středovou plotnou s postavami personifikovaných Ctností (Spravedlnost, Moudrost, Mírnost a Statečnost), modrá stříkaná ořízka, na začátku svazku vevázáno 30 (respective 29) papírových folií (oktern a septern) nahrazujících chybějící listy [1]-[26] (sign. AA1-CC10), folio 1v nepopsáno a folio [16] vyříznuto, na konci svazku vevázáno 8 papírových folií (kvatern) nahrazujících chybějící listy [435]-[442]
    (sign. BI1-BI8), folia [7]v a [8]rv nepopsána, dále chybějí listy [86]-[87] (sign. H4-H5), [233] (sign. AD7), [371] (sign. AY1), listy [86]-[87] (sign. H4-H5) zcela chybějí, listy [233] (sign. AD7) a [371] (sign. AY1) nahrazeny volně vloženými listy s moderními xerokopiemi listů chybějících, list [228] (sign. AD2) uprostřed vnitřního okraje u hřbetu mechanicky poškozen a druhotně vyspraven podlepením (text zde částečně porušen), vnější spodní rohy a spodní okraje listů [419]-[434] (sign. BG1-BH8) druhotně vyspraveny podlepením, na listech [431]a, [432]a, [433]b a [434]ab (sign. BH5a, BH6a, BH7b, BH8ab) rukopisně doplněn poněkud porušený text, listy [430] (sign. BH4) a [431] (sign. BH5) omylem prohozeny při převazbě, přední předsádka (s rukopisnou dedikací a s podpisy majitelů) druhotně vlepena, na předním přídeští stopy po odstraněném ex libris a vyradírovaná starší perem psaná signatura, vazba jen mírně odřená a ušpiněná, knižní blok kompaktní, celkově velmi dobře zachovalý exemplář
    Sign. S CI e 18: Zakoupeno přes nákupní komisi díky dotaci poskytnuté MK ČR z prostředků ISO (C) v antikvariátu Erich Bürck, Senheimer Straße 25 c, 13465 Berlín dne 4 8. 2016 za 2.755 EUR, do podsbírky 19 v rámci signaturové řady "S" zařazeno a v soupisu evidováno pod signaturou "S CI e 18" 26.10. 2016, zkatalogizováno pod přírůstkovým číslem "2217/2016" a signaturou "S CI e 18" dne 30.11. 2016
    Info** Dokument se zpracovává **
    kniha

    kniha

    SignaturaPřír.čísloLokaceInfo
    S CI e 182217/2016Sbírkanedost.

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.