Počet záznamů: 1
Deutsche Kunst und entartete "Kunst"
Názvové údaje Deutsche Kunst und entartete "Kunst" : Kunstwerk und Zerrbild als Spiegel der Weltanschauung / herausgegeben von Dr. Adolf Dresler ; [Foto H. Hoffmann] ; [sämtliche Aufnahmen Erika Schmauss] Osobní jméno Dresler, Adolf, nar. 1898 (Editor) Další autoři Hoffmann, Heinrich, 1885-1957 (Fotograf) Schmauss, Erika (Fotograf) Münchmeyer, Fritz Otto (Tiskař) Korp. Deutscher Volksverlag (München) (Nakladatel, vydavatel) Další var.názvy Deutsche Kunst und entartete Kunst Údaje o vydání [1. Aufl.] Nakladatel München : Deutscher Volksverlag, [1938] Výrobce (Druck: Fritz Otto Münchmeyer) Rozsah 80 s. : il. ; [8°] ; 21 x 14,5 cm (brož.) 21,5 x 15 cm (váz.) ISBN brož. (váz.) Země vyd. Německo Jazyk dok. němčina Poznámky Tištěno gotikou. - Ilustrovaná obálka (sign. M 31 c 10), původní nakladatelská vazba (sign. KaG XLIX C 77)
Černobílé fotografie
Anotace Jedna ze stěžejních nacistických propagandistických brožur týkajících se umění. Nacisté zavrhovali meziválečné "avantgardní" umělecké směry, které vnímali jako degenerativní a zvrhlé. Expresionismus, kubismus a dadaismus považovali za intelektuálské, elitářské a cizorodé, nadto ještě propojené s mezinárodním spiknutím komunistů, zednářů a Židů. Kromě toho někteří nacionální socialisté, kupř. Alfred Rosenberg (1893-1946) tvrdili, že rasový profil a umění se navzájem ovlivňují a že na způsob a podobu umělecké tvorby má vliv rasa umělce. V nacistických kruzích také převládal názor, že "dobré německé umění" je utlačováno avantgardou, Židy a dalšími rozkladnými živly. V souvislosti s tím byli avantgardní umělci stavěni na roveň duševně chorým osobám, což se týkalo především Židů, neboť již zakladatelé německé psychiatrie z 19. století byli přesvědčeni o tom, že Židé jsou od přírody zvrhlí a více náchylní k duševním chorobám než árijci. Tyto názory byly výrazněji deklarovány prostřednictvím putovní výstavy "Entartete Kunst" zahájené 19.7. 1937, která prezentovala více než 650 zabavených děl 112 autorů, údajně degenerovaných buď díky své příslušnosti k avantgardě, levicovému či komunistickému světovému názoru, etnickému původu nebo dokonce jen kvůli svému antinacistickému smýšlení. Toto pojetí odráží i Dreslerova brožura, která proti sobě konfrontačně staví "zvrhlé umění", prezentované jako zdegenerovaná, rozkladná, esteticky i politicky škodlivá tvorba, a "německé umění" coby ideál. V předmluvě se Dresler zaštítil především názory Adolfa Hitlera, převzatými z knihy "Mein Kampf", a Josepha Goebbelse (NS-KaG) Druh dok. monografie Částečný obsah 56 fotografických reprodukcí malířských a sochařských děl (s. 34-80) modernistického "avantgardního" umění a "německého" umění Klíčová slova Evropa * Německo * třetí říše * nacismus * výtvarné umění * německé výtvarné umění * moderní umění * modernismus * avantgarda * avantgardní umění * "zvrhlé umění" * monografie * r. 1933-1945 * r. 1938 MDT (4) * (430) * 329.17 * 72/76 * 72/76(430) Bývalí majitelé Jeřábek, Josef, 1877-1957 (Dřívější majitel) Jeřábek Josef 1877-1957 (390) Bývalí majitelé Stadtbücherei Bodenbach 1931-1945 (390) Uživatelské pole PNP Sign. M 31 c 10: zachovalý brožovaný svazek v původní obálce Sign. M 31 c 10: na rubu titulního listu perem podpis "Josef Jeřábek" Sign. KaG XLIX C 77: zachovalý svazek v původní světlé celoplátěné nakladatelské vazbě s raženým červeným názvem na přední desce, původní obálka chybí Sign. KaG XLIX C 77: na rubu titulního listu a na s. 80 kulaté modré razítko "Stadtbücherei Bodenbach", na titulním listu a na s. 35, 37, 39, 41, 4, 45, 47, 49, 51, 53, 55, 57, 59, 63, 65, 67, 69, 71, 7, 75, 77, 79 malé kulaté červené razítko "Karáskova galerie" GRANT-SOUPIS-KAG-JK Signatura Přír.číslo Lokace Info M 31 c 10 8321/65 Sbírka KaG XLIX C 77 xxx/KaG Sbírka
Počet záznamů: 1