Počet záznamů: 1  

Deutsche Kunst und entartete "Kunst"

  1. Názvové údajeDeutsche Kunst und entartete "Kunst" : Kunstwerk und Zerrbild als Spiegel der Weltanschauung / herausgegeben von Dr. Adolf Dresler ; [Foto H. Hoffmann] ; [sämtliche Aufnahmen Erika Schmauss]
    Osobní jméno Dresler, Adolf, nar. 1898 (Editor)
    Další autoři Hoffmann, Heinrich, 1885-1957 (Fotograf)
    Schmauss, Erika (Fotograf)
    Münchmeyer, Fritz Otto (Tiskař)
    Korp. Deutscher Volksverlag (München) (Nakladatel, vydavatel)
    Další var.názvyDeutsche Kunst und entartete Kunst
    Údaje o vydání[1. Aufl.]
    NakladatelMünchen : Deutscher Volksverlag, [1938]
    Výrobce(Druck: Fritz Otto Münchmeyer)
    Rozsah80 s. : il. ; [8°] ; 21 x 14,5 cm (brož.)
    21,5 x 15 cm (váz.)
    ISBNbrož.
    (váz.)
    Země vyd.Německo
    Jazyk dok.němčina
    Poznámky Tištěno gotikou. - Ilustrovaná obálka (sign. M 31 c 10), původní nakladatelská vazba (sign. KaG XLIX C 77)
    Černobílé fotografie
    AnotaceJedna ze stěžejních nacistických propagandistických brožur týkajících se umění. Nacisté zavrhovali meziválečné "avantgardní" umělecké směry, které vnímali jako degenerativní a zvrhlé. Expresionismus, kubismus a dadaismus považovali za intelektuálské, elitářské a cizorodé, nadto ještě propojené s mezinárodním spiknutím komunistů, zednářů a Židů. Kromě toho někteří nacionální socialisté, kupř. Alfred Rosenberg (1893-1946) tvrdili, že rasový profil a umění se navzájem ovlivňují a že na způsob a podobu umělecké tvorby má vliv rasa umělce. V nacistických kruzích také převládal názor, že "dobré německé umění" je utlačováno avantgardou, Židy a dalšími rozkladnými živly. V souvislosti s tím byli avantgardní umělci stavěni na roveň duševně chorým osobám, což se týkalo především Židů, neboť již zakladatelé německé psychiatrie z 19. století byli přesvědčeni o tom, že Židé jsou od přírody zvrhlí a více náchylní k duševním chorobám než árijci. Tyto názory byly výrazněji deklarovány prostřednictvím
    putovní výstavy "Entartete Kunst" zahájené 19.7. 1937, která prezentovala více než 650 zabavených děl 112 autorů, údajně degenerovaných buď díky své příslušnosti k avantgardě, levicovému či komunistickému světovému názoru, etnickému původu nebo dokonce jen kvůli svému antinacistickému smýšlení. Toto pojetí odráží i Dreslerova brožura, která proti sobě konfrontačně staví "zvrhlé umění", prezentované jako zdegenerovaná, rozkladná, esteticky i politicky škodlivá tvorba, a "německé umění" coby ideál. V předmluvě se Dresler zaštítil především názory Adolfa Hitlera, převzatými z knihy "Mein Kampf", a Josepha Goebbelse (NS-KaG)
    Druh dok.monografie
    Částečný obsah56 fotografických reprodukcí malířských a sochařských děl (s. 34-80) modernistického "avantgardního" umění a "německého" umění
    Klíčová slova Evropa * Německo * třetí říše * nacismus * výtvarné umění * německé výtvarné umění * moderní umění * modernismus * avantgarda * avantgardní umění * "zvrhlé umění" * monografie * r. 1933-1945 * r. 1938
    MDT(4) * (430) * 329.17 * 72/76 * 72/76(430)
    Bývalí majitelé Jeřábek, Josef, 1877-1957 (Dřívější majitel)
    Jeřábek Josef 1877-1957 (390)
    Bývalí majitelé Stadtbücherei Bodenbach 1931-1945 (390)
    Uživatelské pole PNPSign. M 31 c 10: zachovalý brožovaný svazek v původní obálce
    Sign. M 31 c 10: na rubu titulního listu perem podpis "Josef Jeřábek"
    Sign. KaG XLIX C 77: zachovalý svazek v původní světlé celoplátěné nakladatelské vazbě s raženým červeným názvem na přední desce, původní obálka chybí
    Sign. KaG XLIX C 77: na rubu titulního listu a na s. 80 kulaté modré razítko "Stadtbücherei Bodenbach", na titulním listu a na s. 35, 37, 39, 41, 4, 45, 47, 49, 51, 53, 55, 57, 59, 63, 65, 67, 69, 71, 7, 75, 77, 79 malé kulaté červené razítko "Karáskova galerie"
    GRANT-SOUPIS-KAG-JK
    SignaturaPřír.čísloLokaceInfo
    M 31 c 108321/65Sbírka
    KaG XLIX C 77xxx/KaGSbírka

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.