Počet záznamů: 1
Řeč plakátu 1890-1938
Názvové údaje Řeč plakátu 1890-1938 / Lucie Vlčková (ed.) ; texty: Magdalena Nerudová, Petr Šámal, Petr Štembera, Lucie Vlčková, Filip Wittlich ; překlad resumé: Vladimíra Šefranka Žáková ; fotografie: Jana Jelínková, Ondřej Kocourek, Jitka Walterová ; grafická úprava: Vladimír Vimr Další autoři Vlčková, Lucie, 1975- (Editor) (Autor) Nerudová, Magdalena, 1992- (Autor) Šámal, Petr, 1977- (Autor) Štembera, Petr, 1945- (Autor) Wittlich, Filip, 1967- (Autor) Šefranka, Vladimíra, 1961- (Překladatel) Jelínková, Jana (Fotograf) Kocourek, Ondřej, 1968- (Fotograf) Walterová, Jitka, 1947- (Fotograf) Vimr, Vladimír, 1954- (Knižní grafik) Korp. Uměleckoprůmyslové museum (Praha, Česko) (Organizátor akce) (Nakladatel, vydavatel) Tiskárna Helbich (Tiskař) Nakladatel [Praha] : Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2022 Výrobce Brno : Tiskárna Helbich, a.s. Rozsah 255 stran : ilustrace (převážně barevné), faksimile ; 28 cm ISBN 978-80-7101-211-5 (brožováno) Země vyd. Česko Jazyk dok. čeština Poznámky Zdobená barevná obálka. - Obsah. - Barevné, tónované a černobílé fotografie a faksimile s popiskami. - Katalog. - Na zadní straně obálky anotace.
"Publikace doprovází stejnojmennou výstavu, uspořádanou Uměleckoprůmyslovým museem v Praze v roce 2022"--Tiráž.
Anotace Publikace představuje plakát jako vizuální komunikační médium, které používá specifickou řeč propojující obraz a text. Plakát slouží ke sdělení informace krátkodobého významu, proto vychází z bezprostředního, dobově aktuálního jazyka, srozumitelného napříč širokým sociálním spektrem. Sémantiku plakátového sdělení umocňuje také strukturování informace, obrazové reference a schémata zacílená na konkrétní publikum (profesní, národnostní či genderové skupiny). Pro různé účely plakát používá jiné typy řeči, avšak některá jeho klišé fungují univerzálně. Kniha přibližuje jazyk plakátu v nejrozmanitějších způsobech komunikace a rolích, které plnil ať už ve prospěch umění, obchodu či ideologie. Jednotlivé typy obrazových sdělení jsou zastoupeny jak nejvýznamnějšími exponáty z více než třicetitisícové kolekce plakátu Uměleckoprůmyslového musea v Praze, jež patří mezi nejstarší a nejvýznamnější evropské sbírky plakátu, tak i artefakty běžné produkce z období 1890–1938 s důrazem na díla české a středoevropské provenience. Statě zohledňují obecnější problematiku – kritickou reflexi plakátu v Čechách, způsoby uplatnění plakátu v městském prostředí, proměnu jazyka plakátu – i úzce zaměřená témata jako meziválečnou reklamní scénu, osvětový plakát či plakáty propagující umění. Jazyková pozn. Anglické resumé. Druh dok. monografie Poznámky o skryté bibliografii a rejstřících Obsahuje bibliografii a bibliografické odkazy. Heslo korporace (zkrác. heslo korp.) : Uměleckoprůmyslové museum (Praha, Česko) Geografické heslo Praha (Česko) Klíčová slova plakáty * grafický design * muzejní sbírky * Česko * r. 1890-1938 * stol. 19.-20. * katalogy výstav * kolektivní monografie MDT (084.5) * 659.133.1 * 766:655 * 069.5 * (437.311) * (437.3) * (083.824) * (048.8:082) Signatura Přír.číslo Lokace Info LITd 0262 1131/2024 Fond
Počet záznamů: 1