Počet záznamů: 1  

Teorie avantgardy

  1. SYS100083
    LBL
      
    04253nam^a2201045^i^4500
    003
      
    CZ^PrSKC
    005
      
    20240417125713.0
    007
      
    ta
    008
      
    190724s2015^^^^xr^a^^^f^^^^^^001^0^cze^^
    020
      
    $a 978-80-87108-59-8 $q (brožováno)
    040
      
    $a BOA001 $b cze $d ABE336 $e rda $9 2
    041
    1-
    $a cze $b eng $h ger
    044
      
    $a xr $c CZ
    080
      
    $a 7.01
    080
      
    $a 7.036/.038 $2 cze
    080
      
    $a 7.01:111.852 $2 cze
    080
      
    $a 7.01/.09 $2 cze
    080
      
    $a (048.8) $2 cze
    100
    1-
    $7 pnp_us_auth*0105046 $a Bürger, Peter, $d 1936-2017 $4 aut
    245
    10
    $a Teorie avantgardy ; $b Stárnutí moderny : stati o výtvarném umění / $c Peter Bürger ; z německých originálů Theorie der Avantgarde ... přeložil a předmluvu napsal Václav Magid ; z německého originálu Das Altern der Moderne ... přeložili Tomáš Dimter a Martin Pokorný ; překlad anglického resumé Olga Peková ; grafická úprava a sazba Jan Šerých
    250
      
    $a Vydání první
    264
    -1
    $a Praha : $b Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště, $c 2015
    264
    -3
    $a Příbram : $b PBtisk s.r.o.
    300
      
    $a 345 stran : $b ilustrace, portréty ; $c 24 cm
    336
      
    $a text $b txt $2 rdacontent
    337
      
    $a bez média $b n $2 rdamedia
    338
      
    $a svazek $b nc $2 rdacarrier
    490
    1-
    $a Edice VVP AVU ; $v 5
    500
      
    $a Zdobená barevná obálka. - Obsah. - Černobílé ilustrace a portréty s popiskami. - Na zadní straně obálky anotace knihy a bio-bibliografická poznámka o autorovi. - 600 výtisků.
    504
      
    $a Obsahuje bibliografie, bibliografické odkazy a rejstřík.
    520
      
    $a Teorie avantgardy (1974) Petera Bürgera je jedním z nejvýznamnějším příspěvků k reflexi rozporuplných tendencí působících v rámci moderního umění. Bürger charakterizuje avantgardní hnutí první poloviny dvacátého století jako útok na instituci umění, vedený cílem sloučit umění v životní praxí. Tato avantgardní intence se podle Bürgera projevuje zejména v podobě produkce tzv. „neorganických“ uměleckých děl. Bürger konstatuje, že avantgardy ve svých záměrech ztroskotaly, přesto jim ale přisuzuje roli zásadního zlomu ve vývoji moderního umění. Historický význam avantgardy tkví podle Bürgera v tom, že umožnila rozpoznat rozhodující vliv normativního rámce instituce umění na společenský účinek uměleckých děl. Převládající funkce, kterou tato instituce plní v buržoazní společnosti, je dána principem autonomie: tím, že se umění vyděluje z životní praxe, staví se sice do opozice ke společnosti, ale současně se vzdává možnosti na ni působit. Bürger se domnívá, že po avantgardách už estetická teorie nemůže brát autonomii umění jako samozřejmost, nýbrž musí analyzovat funkci, kterou jednotlivá umělecká díla plní v rámci buržoazní společnosti právě v důsledku své autonomie. Knihu proslavila mimo jiné ostrá kritika poválečných neovantgard, které podle Bürgera institucionalizují avantgardní strategie a tím je připravují o původní kritický obsah. V tomto vydání doplňujeme Bürgerův nejvýznamnější teoretický spis překladem výboru Stárnutí moderny (2001), který zahrnuje převážně texty týkající se výtvarného umění. Statě z tohoto výboru ilustrují myšlenkovou konstrukci Teorie avantgardy analýzami dílčích problémů a konkrétními příklady z dějin umění. Zároveň doplňují celkový obraz osudu moderního umění o reflexi uměleckých fenoménů posledních dekád dvacátého století, označovaných pojmem postmoderny. V jednotlivých článcích se Bürger podrobně věnuje řadě osobností, jež jsou klíčové pro jeho estetické myšlení. Vedle představitelů kritické teorie (Theodor W. Adorno, Walter Benjamin) zde najdeme také řadu významných výtvarných umělců devatenáctého a dvacátého století (Vincent van Gogh, Pablo Picasso, Marcel Duchamp, Joseph Beuys a další).
    546
      
    $a Anglické resumé.
    653
    1-
    $7 pnp_us_entry*004373 $a umělecká avantgarda
    653
    1-
    $7 pnp_us_entry*022332 $a modernismus (umění)
    653
    1-
    $7 pnp_us_entry*000140 $a estetika
    653
    1-
    $7 pnp_us_entry*005498 $a teorie umění
    700
    1-
    $7 pnp_us_auth*0017530 $a Magid, Václav, $d 1979- $4 trl $4 aui
    700
    1-
    $7 pnp_us_auth*0032689 $a Dimter, Tomáš, $d 1974- $4 trl
    700
    1-
    $7 pnp_us_auth*0034389 $a Pokorný, Martin, $d 1973- $4 trl
    700
    1-
    $7 pnp_us_auth*0073796 $a Peková, Olga, $d 1987- $4 trl
    700
    1-
    $7 pnp_us_auth*0004739 $a Šerých, Jan, $d 1972- $4 bkd $4 cmt
    710
    2-
    $7 pnp_us_auth*0032116 $a Akademie výtvarných umění v Praze. $b Vědecko-výzkumné pracoviště $4 pbl
    710
    2-
    $7 pnp_us_auth*0059134 $a PBtisk (tiskárna) $4 prt
    740
    02
    $a Stárnutí moderny
    765
    0-
    $t Theorie der Avantgarde $9 Česky
    765
    0-
    $t Altern der Moderne $z Česky
    830
    -0
    $7 pnp_us_auth*0105049 $a Edice VVP AVU (Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště)
    T85
      
    $x existuji fulltexy

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.