Počet záznamů: 1  

Deutsche Kunst und entartete "Kunst"

  1. M 31 c 10, KaG XLIX C 77
    Dresler, Adolf, nar. 1898

    Deutsche Kunst und entartete "Kunst" : Kunstwerk und Zerrbild als Spiegel der Weltanschauung / herausgegeben von Dr. Adolf Dresler ; [Foto H. Hoffmann] ; [sämtliche Aufnahmen Erika Schmauss]. -- [1. Aufl.]. -- München : Deutscher Volksverlag, [1938]. -- (Druck: Fritz Otto Münchmeyer). -- 80 s. : il. ; [8°] ; 21 x 14,5 cm (brož.)
    : 21,5 x 15 cm (váz.). -- Tištěno gotikou. - Ilustrovaná obálka (sign. M 31 c 10), původní nakladatelská vazba (sign. KaG XLIX C 77). -- Černobílé fotografie. -- Obsahuje též: 56 fotografických reprodukcí malířských a sochařských děl (s. 34-80) modernistického "avantgardního" umění a "německého" umění. -- Resumé: Jedna ze stěžejních nacistických propagandistických brožur týkajících se umění. Nacisté zavrhovali meziválečné "avantgardní" umělecké směry, které vnímali jako degenerativní a zvrhlé. Expresionismus, kubismus a dadaismus považovali za intelektuálské, elitářské a cizorodé, nadto ještě propojené s mezinárodním spiknutím komunistů, zednářů a Židů. Kromě toho někteří nacionální socialisté, kupř. Alfred Rosenberg (1893-1946) tvrdili, že rasový profil a umění se navzájem ovlivňují a že na způsob a podobu umělecké tvorby má vliv rasa umělce. V nacistických kruzích také převládal názor, že "dobré německé umění" je utlačováno avantgardou, Židy a dalšími rozkladnými živly. V souvislosti s tím byli avantgardní umělci stavěni na roveň duševně chorým osobám, což se týkalo především Židů, neboť již zakladatelé německé psychiatrie z 19. století byli přesvědčeni o tom, že Židé jsou od přírody zvrhlí a více náchylní k duševním chorobám než árijci. Tyto názory byly výrazněji deklarovány prostřednictvím. -- Resumé: putovní výstavy "Entartete Kunst" zahájené 19.7. 1937, která prezentovala více než 650 zabavených děl 112 autorů, údajně degenerovaných buď díky své příslušnosti k avantgardě, levicovému či komunistickému světovému názoru, etnickému původu nebo dokonce jen kvůli svému antinacistickému smýšlení. Toto pojetí odráží i Dreslerova brožura, která proti sobě konfrontačně staví "zvrhlé umění", prezentované jako zdegenerovaná, rozkladná, esteticky i politicky škodlivá tvorba, a "německé umění" coby ideál. V předmluvě se Dresler zaštítil především názory Adolfa Hitlera, převzatými z knihy "Mein Kampf", a Josepha Goebbelse (NS-KaG). -- Další variantní název: Deutsche Kunst und entartete Kunst. -- ISBN : brož.. -- (váz.).
    Hoffmann, Heinrich, 1885-1957. Schmauss, Erika. Münchmeyer, Fritz Otto. Deutscher Volksverlag (München)

    Evropa * Německo * třetí říše * nacismus * výtvarné umění * německé výtvarné umění * moderní umění * modernismus * avantgarda * avantgardní umění * "zvrhlé umění" * monografie * r. 1933-1945 * r. 1938
    (4). (430). 329.17. 72/76. 72/76(430)
    Jeřábek, Josef,. - 1877-1957. - Jeřábek. - Josef. - 1877-1957. - Stadtbücherei. - Bodenbach. - 1931-1945

    Sign. M 31 c 10: zachovalý brožovaný svazek v původní obálce
    Sign. M 31 c 10: na rubu titulního listu perem podpis "Josef Jeřábek"
    Sign. KaG XLIX C 77: zachovalý svazek v původní světlé celoplátěné nakladatelské vazbě s raženým červeným názvem na přední desce, původní obálka chybí
    Sign. KaG XLIX C 77: na rubu titulního listu a na s. 80 kulaté modré razítko "Stadtbücherei Bodenbach", na titulním listu a na s. 35, 37, 39, 41, 4, 45, 47, 49, 51, 53, 55, 57, 59, 63, 65, 67, 69, 71, 7, 75, 77, 79 malé kulaté červené razítko "Karáskova galerie"
    GRANT-SOUPIS-KAG-JK

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.