Počet záznamů: 1  

Divadlo ulice

  1. LITd 0088, LITd 0088a
    Hubatová-Vacková, Lada, 1969-

    Divadlo ulice : reklama a aranžérství výkladních skříní v kontextu modernismu, 1918-1938 = Theatre of the street: advertising and window display within the context of modernism, 1918-1938 / koncepce a editace Lada Hubatová-Vacková ; texty Pavel Coufalík, Lucie Česálková, Antonín Dufek, Lada Hubatová-Vacková, Iva Knobloch, Kateřina Svatoňová ; překlad Phil Jones, Irma Charvátová, Derek Paton ; kresby Eva Koťátková ; fotografie Ondřej Přibyl ; grafická úprava a sazba Adéla Svobodová. -- V Praze : Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2021. -- Tiskárna Helbich, s.r.o. -- 369 stran, xx stran obrazových příloh : ilustrace (převážně černobílé), faksimile, plány ; 28 cm. -- Zdobená barevná obálka. - Předmluva editorky. - Souběžný anglický a český text. - Převážně černobílé fotografie, ilustrace a faksimile s popiskami, některé barevné. - Modré ilustrace v obrazové příloze na průsvitném pauzovacím papíře. - Autorky a autoři. - Obsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstřík. -- Resumé: Teoretik Karel Teige ve dvacátých letech minulého století použil slovní metaforu „divadlo ulice“ pro pulzující, dynamický vizuálně-akustický děj, který se tou dobou odehrával v centrech větších měst. Měl tím na mysli nejen všudypřítomný dopravní lomoz a ruch, ale i novou urbánní ikonografii, kterou tvořily vývěsní štíty, portály obchodů, osvětlené výkladní skříně, fasádní velkoplošná reklama a blikající neony. Výkladní skříně s rafinovaně aranžovaným zbožím neušly pozornosti surrealistů, kteří obdivovali jejich absurdní a vynalézavé sestavy, světelné iluminace byly blízké experimentům konstruktivistů, reklamy a nápisy vycházely z moderní typografie a osvědčených postupů, jak získat pozornost kolemjdoucích a „flanérů“. Pro pochopení meziválečného modernismu představuje ono pomíjivé „divadlo ulice“ klíčové téma, přesto se tato oblast nestala nikterak rozšířeným námětem pro odborné studie. Tato kniha se snaží najít průsečík mezi obchodem a uměním, mezi „nízkým“ a „vysokým“, mezi popkulturou, komerční propagací a nezávislou tvorbou. Publikace obsahuje pět odborných studií, které reklamní praktiky prezentují v kontextu výtvarného umění, architektury, fotografie, filmu a nových technologií spjatých s elektrifikací měst. Místně a časově se studie soustředí na rámec Československa vymezený lety 1918–1938 s výběrovými odkazy na evropské relace. Textovou část doplňuje bohatá obrazová dokumentace vycházející z rešerší dobových periodik, archivů, veřejných i soukromých sbírek. Jako určitý anachronický prvek je do knižního bloku vsazen – na průsvitném papíře – soubor dvaceti kreseb Evy Koťátkové, který rozvíjí zkoumané téma na hranici mezi pragmatismem obchodu a „křečovitou krásou“ surrealismu. -- ISBN : 978-80-88308-43-0 (brožováno).
    Hubatová-Vacková, Lada, 1969-. Coufalík, Pavel, 1985-. Česálková, Lucie, 1983-. Dufek, Antonín, 1943-2023. Knobloch, Iva, 1964-. Svatoňová, Kateřina, 1978-. Jones, Philip, 1960-. Charvátová, Irma, 1944-. Paton, Derek, 1958-. Koťátková, Eva, 1982-. Přibyl, Ondřej, 1978-. Svobodová, Adéla, 1978-. Vysoká škola uměleckoprůmyslová (Praha, Česko). Tiskárna Helbich

    reklama * propagace * aranžérství * výkladní skříně * světelná reklama * modernismus * Československo * r. 1918-1938 * stol. 20. * kolektivní monografie * obrazová publikace
    (437)

    V knize použity kopie archiválií z fondů Literárního archivu a Uměleckých sbírek Památníku národního písemnictví.

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.