Košík

  Odznačit vybrané:   0
  1. Osobní jménoKřenek, Zdeněk, 1951- - básník, nakladatel, editor
    Viz též Aulos (nakladatelství)
    BiografieNarozen 2. 5. 1951 v Novém Jičíně. Básník, editor, majitel a šéfredaktor nakladatelství Aulos.
    Zdroj inf.PNP-LA ; Zjevení Janovo (k vydání připravil Zdeněk Křenek), 1998 (autoritní forma) ; www(zdeněk Křenek - abArt), cit. 9. 11. 2023 (biografické a profesní údaje) ; www(Aulos-Nakladatel Zdeněk Křenek), cit. 25. 10. 2024 (profesní údaje, nakladatelství)
    Uživatelské pole PNPPo absolvování SPŠE Mohelnice prošel nejprve technickými profesemi, rozhodující se pro něj stalo až povolání dramaturga v Divadle hudby (do roku 1991) a poté redaktora edice Lyry Pragensis. V roce 1992 zakládá nakladatelství Aulos, nejdříve se společníky, posléze ale zůstává sám, a současně dokončuje studium produkce na pražské FAMU. Pro Zdeňka Křenka byla od počátku rozhodující představa propojení slova a obrazu do výjimečného tvaru, v němž hraje důležitou roli nejen grafický design, ale i kvalitní technické zpracování. Pro naplnění této představy se jako zásadní ukázalo rozhodnutí spolupracovat s osobností současného českého grafického designu, Zdeňkem Zieglerem. Jedinečné knihy, které vznikly spojením vybraných textů s ilustracemi Křenkem a Zieglerem oslovených výtvarníků, dokládají, jak šťastná byla jejich volba. Žil v Krnově a od roku 1974 žije v Praze.
    Aulos - malá galerie, knihkupectví a nakladatelství v domě U Zlatého půlkola v Michalské ulici v Praze, bylo původně místem slavné Krameriovy oficíny, kde začal vydávat vlastní noviny a zejména první svazky České expedice.
    Odkazy (1) - Soubor autorit korporací
    (54) - Monografie
    (1) - ***nezarazeno***
  2. Osobní jménoVáchal, Josef, 1884-1969 - malíř, grafik, ilustrátor, sochař, řezbář, spisovatel a básník
    Odkaz viz.Pseudonym: Bambas, III., 1884-1969
    Pseudonym: Bambas, V., III., 1884-1969
    BiografieNarozen 23. 9. 1884 v Milavči u Domažlic, zemřel 10. 5. 1969 ve Studeňanech u Jičína. Grafik, malíř, ilustrátor, dřevorytec, sochař, řezbář, též spisovatel a básník. V letech 1929-1931 si vytvořil alter ego (V.) Bambas III., pod jehož jménem publikoval několik děl.
    Zdroj inf.PNP-LA ; Biografický archiv (biografická poznámka-doplnění) ; www(Wikipedie, Otevřená encyklopedie), cit. 12. 2. 2025 (biografické a profesní údaje) ; Josef Váchal: napsal, vyryl, vytiskl a svázal / Marie Rakušanová. [Řevnice], 2014 (odkazy viz, biografické údaje) ; Ďáblova odstředivka, aneb, Uvedení v mysteria kněhoznaček / volně zdělal Bambas III. Praha, 2013 (odkaz viz)
    Uživatelské pole PNPNarodil se jako nemanželské dítě. Vyrůstal u prarodičů v Písku. V roce 1898 se odstěhoval do Prahy, kde ho otec dal do čtyřletého učení k renomovanému knihaři Jindřichu Waitzmannovi. Navštěvoval také „průmyslovou školu pokračovací". V roce 1902 se vyučil knihvazačem. Pracoval jako knihařský dělník, vázal knihy, maloval. Ve svém uměleckém vývoji byl v podstatě samoukem (krátce - krajinářská škola Aloise Kalvody, malířská škola Rudolfa Béma - figurální umění, ateliér Antonína Herverta - lepty). Od roku 1906, kdy si s přáteli najal první ateliér, se snažil živit jako umělec. V roce 1910 spoluzaložil skupinu Sursum. Později se podílel i na vzniku revue Veraikon. Na počátku 20. století byl v úzkém kontaktu s představiteli katolické moderny, následně však křesťanskou víru zavrhl a začal se inspirovat okultismem. Spolu s tím odmítl taktéž humanistické ideje. V roce 1916 byl mobilizován, jeho aktivní účast na bojištích první světové války (rakousko-italská horská fronta) silně zasáhla do jeho následné tvorby. Po smrti manželky se jeho družkou stala výtvarnice Anna Macková a s ní žil až do konce života. Od roku 1934 stále častěji pobýval na jejím statku ve Studeňanech a v roce 1939 se tam natrvalo odstěhoval. V první polovině 30. let se angažoval v ateistickém sdružení Volná myšlenka, ale po několika letech se s tímto směrem rozešel a znovu se přiblížil k teosofické a křesťanské spiritualitě. Po nástupu komunistického režimu se postupně dostával do kulturní i společenské izolace a jeho dílo se na veřejnosti téměř neobjevovalo. Teprve v 60. letech 20. století začal narůstat zájem o jeho dílo, byly mu pořádány výstavy. Rozsah a význam jeho díla mohl být pro veřejnost znovuobjeven a doceněn až po roce 1989. Roku 1993 nakladatelství Paseka, kterému dal jméno, otevřelo v Litomyšli muzeum Josefa Váchala Portmoneum, umístěné v domku Váchalova přítele Josefa Portmana. Interiér domku si nechal Portman ve 20. letech vyzdobit právě od něj.
    Pro Váchalovo dílo je typické, že jeho knihy jsou autorské (je autorem textu, ilustrací, sám je tiskl a vázal). Po roce 1926 si do olova vyryl devět abeced gotizujícího písma, kterými tiskl své biblio­filie. Pro výjimečnost a exkluzivitu těchto písem zůstávají Váchalovy návrhy spíše fascinujícím dokumentem doby a tvůrce. Jeho tvorba byla ovlivněna expresionismem a prvky symbolismu, naturalismu a secese, pokoušel se však o vlastní stylově nevyhraněné umělecké vyjádření.
    Odkazy (540) - Monografie
    (13) - Staré tisky
    (1) - PERIODIKA - Přijatá čísla
    (2) - ***nezarazeno***
    (14) - PERIODIKA - Svázaný ročník periodika
    (1000+) - Sbírkové předměty

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.