Košík

  Odznačit vybrané:   0
  1. SYS0102990
    LBL
      
    00698nz^^a2200217n^^4500
    003
      
    CZ^PrNK
    005
      
    20230912162104.5
    008
      
    080407|n|acnnnaabn^^^^^^^^^^^|^a|a^^^^^^
    040
      
    $a BOG001 $b cze $d ABA001 $d ABE336 $e rda
    046
      
    $f 1956
    100
    1-
    $a Štěpánková, Dagmar, $d 1956- $x pedagožka, překladatelka
    368
      
    $d Mgr.
    370
      
    $a Praha (Česko) $c Česko $f Praha (Česko)
    372
      
    $a školství $a překladatelství
    374
      
    $a pedagožky $a překladatelky
    375
      
    $a žena
    377
      
    $a cze $a eng
    670
      
    $a osobní sdělení $b biografické a profesní údaje
    670
      
    $a Svatoň, Josef: Obrázky z cest (překlady Dagmar Štěpánková, Kryštof Hejný), 2018
    678
    0-
    $a Narozena 19. 4. 1956 v Praze. Pedagožka, učitelka angličtiny a překladatelka z angličtiny.
    UUU
      
    $a Pracuje na Katedře sociálních věd UK (Centrum jazykové přípravy).
    UUU
      
    $a NOVĚ - upraveno podle rda
  2. SYS041796
    LBL
      
    07004nam--2200661---450-
    003
      
    CZ-PrPNP
    005
      
    20210113172052.3
    008
      
    060403s---------------e-----------------
    040
      
    $a ABE336 $b cze $9 2
    080
      
    $a 27-789.5 $2 1.vyd.
    080
      
    $a (437.31) $2 1.vyd.
    100
    1-
    $7 pnp_us_auth*0034410 $a Koniáš, Antonín, $d 1691-1760 $4 aut
    245
    10
    $a Cytara Nowého Zákona Prawého Boha W Předrahých Krystowé Wjry Tagemstwjch, a w Swatých geho Ljbo-Spěwne Oslawugjcý : $b aneb Pjsně Celo-Ročnj S njmiž wěrná Dusse w každý čas Boha chwáliti, při Weyročnjch Slawnostech milostně Syna Božjho Wtělenj, a přediwné Swěta Wykaupenj sobě potěssytedlně připomjnati, we wssech potřebách a přjpadnostech zkormaucenau Mysl obweseliti může : k Duchownjmu Potěssenj Milým Wlastencům předstawené
    246
    13
    $a Citara Nového Zákona pravého Boha v předrahých Kristové víry tajemstvích a v svatých jeho libozpěvně oslavující
    246
    13
    $a aneb Písně celoroční s nimiž věrné duše v každý čas Boha chváliti, při vejročních slavnostech milostně Syna Božího vtělení, a předivné světa vykoupení sobě potěšitedlně připomínati, ve všech potřebách a případnostech zkormoucenou mysl obveseliti může
    246
    13
    $a k duchovnímu potěšení milým vlastencům představené
    250
      
    , S Dowolenjm Duchownj Wrchnosti
    264
    -1
    $a Wytisstěné w Hradcy Králowe : $b v Jana Kljmenta Tybély, $c 1746
    300
      
    $a ([14], 36+), 37-290, (+291-292+), 293-300, (+301-302+), 303-354, (+355-366+), 367-578, (+579-580+), 581-638, (+639-658, [22]) s. - def. ; $c 8° ; $c 16,5 x 9,5 cm
    500
      
    $a Tištěno gotikou, arabská paginace, signatury, kustody, živá záhlaví
    500
      
    $a Iniciály, verzály, vlysy, linky, tiskařské ozdůbky
    500
      
    $a Sign. Jirásek 5056 (stará sign. B 967): defektní exemplář, rozsah C3-Qq7 (s. 37-638), chybí s. 1-36, 291-292, 301-302, 355-366, 579-580, 639-658
    505
    0-
    $a Veselé vánoční hody (s. 38-39); Chtíc, aby spal (s. 40); O vykořenění kacířských kněh (s. 369-372); Píseň o věčnosti (s. 544-547); Píseň o smrti (s. 547-552); Píseň o soudném dni (s. 553-558); Píseň o mukách pekelných (s. 558-563)
    510
    4-
    $a Jungmann V., č. 123
    510
    4-
    $a Backer-Sommervogel toto vydání neuvádí
    510
    4-
    $a Knihopis, č. 4.290
    510
    4-
    $a Jakubec 1., s. 901-903, 921-924 (ke Šteyerovi, Koniášovi, k písni "Zapalte kacířské bludy", zpěvníku "Citara Nového Zákona" a k Račínovi)
    510
    4-
    $a Písně o čtyřech posledních věcech člověka, ed. J. Vašica, il. J. Váchal, Praha 1944 (edice textů písní s ediční poznámkou)
    510
    4-
    $a Kočí, Josef: Čarodějnické procesy, Praha 1973, s. 65-68 (k Mannimu, Šteyerovi a "Věčnému pekelnému žaláři", ke Koniášovi a "Písni o mukách pekelných")
    510
    4-
    $a Šindelář, Bedřich: Hon na čarodějnice, Praha 1986, s. 183-184 (k Mannimu, Šteyerovi a "Věčnému pekelnému žaláři", ke Koniášovi a "Písni o mukách pekelných")
    520
      
    $a Kancionál Antonína Koniáše vyšel do roku 1800 v celkem sedmi známých vydáních (v roce 1727, 1738, 1746, 1750, 1752, 1762 a 1799, srov. Knihopis, č. 4.288-4.295), obsahuje většinou starší převzaté a upravené duchovní písně, některé však složil sám Koniáš, jako např. "Píseň o vykořenění kacířských kněh", která je zřejmě ovlivněna starší jezuitskou skladbou "Zapalte kacířské bludy" ("Zapalte kacířské bludy / zkazte pekelné obludy / spalte pohanskou nevěru / i každou babskou pověru. / Nechceš-li ty se škvařiti / bludné knihy hleď spáliti / dokavadž tobě čas slouží, bys nespad v pekelnou louži." ... "Hořiž, hořiž, Jene Huse / ať nehoří naše duše / hořiž, Martine Luthere / čert se o tvou duši pere." ... "Hořiž, hořiž, Jene Žižka / jak v smůle smažená šiška." ... "Vhoďte tam Jiříka Strejce, ať žere smradlavé vejce." ... etc.), Koniášova píseň je však mírnější svým výrazem. Proslulé "Čtyři písně o posledních věcech člověka" ("O věčnosti", "O smrti", "O soudném dni", "O mukách pekelných") vycházejí z německých a latinských skladeb vzešlých z jezuitského prostředí, představují však značně volnou adaptaci, která v našem prostředí vznikla ve druhé polovině 17. století a jejíž autor není znám. Nejstarší záznam těchto písní se objevuje v "Kancionálu českém" (1697 a 1712) Matěje Václava Šteyera, dále v "Slavíčku rajském" (1719) Jana Josefa Božana, a do všech vydání "Citary Nového zákona" je zahrnul i Antonín Koniáš. Ten však není jejich autorem, jak se v literatuře někdy uvádí, a tradované tvrzení o vlivu Manniho díla, známého ve Šteyerově českém překladu jako "Věčný pekelný žalář" (1676), na tyto čtyři písně je omylem. Podobnost představ o pekle, smrti a soudném dni, již všechny tyto památky vykazují, byla evidentně typická pro jezuitské prostředí vůbec, ale působila i mimo něj - kázání v podobném duchu, jako "Věčný pekelný žalář", psal kupř. i theatin Karel Račín ("Operae ecclesiasticae, Robota církevní", 1706) a další autoři. Ukázku z "Písně o mukách pekelných" cituje Alois Jirásek v "Temnu" (Praha, Odeon 1967, 5. vydání, s. 158-159), zkresleně však uvádí, že jejím autorem je sám Koniáš, který měl jako předlohu Manniho "Věčný pekelný žalář" a Manni prý se inspiroval Dantovou "Božskou komedií". Toto tvrzení bohužel převzaly i některé odborné práce (Kočí, Šindelář), a to i po rozboru okolností vzniku těchto písní (naznačen výše), který již dříve podal Vašica. Jirásek v "Temnu" (vydání jako výše, s. 149-150, 201-202) uvádí i malé části písně "Zapalte kacířské bludy".
    563
      
    $5 ABE336: Jirásek 5056
    653
    1-
    $7 pnp_us_entry*000258 $a zpěvník
    653
    1-
    $7 pnp_us_entry*010532 $a katolicismus
    653
    1-
    $7 pnp_us_entry*010162 $a katolická literatura
    653
    1-
    $7 pnp_us_entry*002466 $a katolická liturgie
    653
    1-
    $7 pnp_us_entry*005829 $a protireformace
    653
    1-
    $7 pnp_us_entry*002573 $a jezuité
    653
    1-
    $7 pnp_us_entry*006469 $a Koniáš A.
    653
    1-
    $7 pnp_us_entry*000070 $a Čechy
    653
    1-
    $7 pnp_us_entry*000265 $a stol. 18.
    700
    1-
    $7 pnp_us_auth*0039817 $a Tybely, Jan Kliment, $d 1711-1775 $4 prt
    700
    1-
    $7 pnp_us_auth*0009349 $a Švengsbír, Jiří Antonín, $d 1921-1983 $4 bpd
    984
      
    $b CZ
    UUU
      
    $a Sign. Jirásek 5056 (stará sign. B 967): opotřebovaný výtisk v hnědé kožené vazbě na dřevě, hřbet šit na tři vazy, trnové spony kožené s kováním, horní utržena, spodní poškozena
    UUU
      
    $a Sign. Jirásek 5056 (stará sign. B 967): na předním přídeští a 1. s. přední předsádky nalepené lístky se starými katalogizátorskými poznámkami, na zadním přídeští exlibris "Muzeum Aloise Jiráska na Bílé Hoře" od J.A. Švengsbíra

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.