Number of the records: 1
Růžička, Petr, 1954-2023
SYS 0086672 LBL -----cz--a22-----n--4500 003 CZ-PrNK 005 20240618192747.2 008 060120|n|aznnnaabn-----------n-a|a------ 024 7-
$a 0000000058839061 $2 isni 040 $a ABA001 $b cze $d ABA001 $e rda 046 $f 1954 $g 2023 100 1-
$a Růžička, Petr, $d 1954-2023 $x mistr tesař, řemeslník, znalec historických postupů 370 $a Praha, Česko $b Cheb, Česko $c Česko 372 $a dřevo $a tesařství $a řemeslné práce $a památky $a historické stavby 374 $a tesaři $a řemeslníci 375 $a muž 377 $a cze 667 $a Nezaměnit s osobami stejného jména se specializací v oblasti architektury nebo úpravy staveb. 670 $a Horský, Jiří : Petr Růžička, In: Architekt, roč. 49, 2003, č. 12, str. 40-43 670 $a www(Plzeňský Rozhled), 7/ 2002 670 $a www(Wikipedie, otevřená encyklopedie), cit. 21. 6. 2023 $b autoritní forma, data, biografické údaje $u https://cs.wikipedia.org/wiki/Petr_Růžička_(tesař) 678 0-
$a Narozen 9. 9. 1954 v Praze, zemřel 27. 5. 2023 v Chebu. Tesařský mistr se zaměřením na tradiční tesařství a řemeslné opravy stavebních památek, znalec historických postupů. UUU $a V roce 1970 nastoupil na SUPŠ na Žižkově náměstí v Praze, kde vystudoval obor nábytkářství. Chtěl studovat architekturu (nebylo mu to umožněno). V roce 1974 nastoupil do Projektového ústavu Hlavního města Prahy. V různých projekčních ústavech strávil nakonec tři roky, zároveň dělal vedoucího na dětských táborech, začal vést dětský turistický oddíl při základní škole Štěpánská a pod jedním z Domů dětí a mládeže (DDM). Později se stal zaměstnancem DDM a působil jako správce loděnice v Podolí, což mu umožnilo věnovat se jako instruktor svým zálibám: kanoistice, lyžování, skialpinismu, horolezectví. Koncem 70. let chtěl emigrovat, nakonec se ze Západního Německa vrátil. Studoval také čtyři roky filozofii na FF UK, ale v roce 1994 dal přednost řemeslu a studia nedokončil. Po roce 1998 sedm let pracoval na jedné z největších tradičně řemeslných oprav v Evropě za posledních 50 let, tedy na opravě střešní konstrukce Karlštejna. Podílel se i na mnoha dalších pozoruhodných projektech. Zaučil několik generací učňů, takže většina tradičních tesařů jsou jeho žáci nebo žáci jeho žáků. Pokusil se o reformu řemeslného vzdělávání zavedením tzv. „školních staveb”, kde by probíhala edukace řemesel. Inspiroval rozmach výzkumu historických krovů, díky čemuž dnes máme po celé České republice na 800 datovaných a zdokumentovaných krovů, a je také spoluautorem konceptu trasologie tesařských seker.
Number of the records: 1